Sunt aici

"Sunt aici cu toate gândurile mele

Şi coastele pe dos nici eu nu ştiu cum

De am rătăcit atâtea nopţi fără nume fără aer

Zgomotele se aud atât de puternic în spatele pereţilor

Şi nu pot dormi - iubirea e cea mai hâtră pânză - din nou acelaşi gust de absint ... "



("Absintheria din oraşul vechi") - Angela Baciu



sâmbătă, 16 aprilie 2011

Cu Valentin Ciuca, Liliana si Valeriu Gonceariuc



Aprilie 2011, joi, 14, miezul zilei. Pe o ploaie mocaneasca m-am indreptat spre Muzeul de Arta Vizuala Galati, am ajuns la timp, traficul ingrozitor, ploaia rece, oamenii grabiti faceau ca drumul meu inspre muzeu sa fie foarte lung. Urc scarile muzeului, am fost bucuroasa sa intalnesc fete vesele, calme, mi-am revazut colegi, presa, artisti, erau prezenti si elevi, studenti, multi tineri, acest lucru m-a bucurat. De ce ne intalnisem la muzeu? Vroiam sa ii cunoastem pe cei doi artisti ce pregatisera pentru publicul galatean un vernisaj atat de interesant, oaspeti veniti tocmai de la Iasi: Liliana si Valeriu Gonceariuc, impreuna cu criticul de artă Valentin Ciucă, administratorul Galeriilor de Artă „Dana” Iasi, domnul Mihai Pascal şi Preşedintele Uniunii Artiştilor Plastici, Filiala Iaşi, conf.univ.dr. Constantin Tofan. Am aflat ca va fi un dublu eveniment: vernisajul expoziţiei de pictură a soţilor Gonceariuc şi lansarea „Dicţionarului ilustrat al Artelor Frumoase din Moldova. 1800-2010”, al criticului Valentin Ciucă. Revederea cu Valentin Ciuca a fost extrem de placuta, l-am ascultat cu mare placere si publicarea dictionarului a fost ca un adevar dar de sarbatorile pascale. Muzeograful şi sculptorul Alexandru Pamfil a deschis evenimentul cu obisnuita sa voce blanda, a multumit celor prezenti, Galeriilor „Dana” din Iaşi pentru sprijinul acordat în organizarea expoziţiei. I-a urat doamnei Gonceariuc urari de sanatate si impliniri cu ocazia zilei de nastere (am aflat astfel ca este tot braileanca!) şi i-a invitat pe toti sa viziteze expozitia. Directorul instituţiei gazdă, Dan Basarab Nanu a vorbit despre colaborarea culturală atat de frumoasa între Iaşi şi Galaţi, amintind (asa ca o gluma) faptul că are, cu domnul Ciucă, un dialog si o corespondenţă „fructuoasă, romantică şi cu iz moldovenesc de epocă”; fireste, am ras la auzul acestor vorbe, facandu-ne parca sa ne intoarcem in vremuri trecute. Discursul domnului Valentin Ciuca a fost impresionant, poetic as spune, spus din inima, trecand de la importanta culturii, valorilor, relatiilor intre oameni, iubirea intre artisti pana in vremurile noastre. I-a felicitat pe cei doi soti artisti pentru arta, talent, dar si pentru stransa legatura dintre cei doi, a multumit gazdelor si a promis sa revina si cu alta ocazie. Am avut bucuria sa fiu invitata sa citesc cateva poeme, inspirate chiar din lucrarile expuse, a fost darul meu pentru acea sarbatoare. Constantin Tofan şi-a amintit si el cum, în urmă cu doi ani, a expus la Galaţi, si va reveni mereu cu drag, si noi il asteptam cu aceeasi bucurie. Valeriu Goncearov a declarat ca este fericit aflandu-se la Galati, alaturi de sotie, invitati, prieteni. Evenimentul s-a incheiat cu o sesiune de autografe date de Valentin Ciuca pe impresionantul dictionar – o adevarata opera de arta – si o sesiune de fotografie. O dupa-amiaza petrecuta atat de frumos la muzeul galatean, in mijlocul unor oameni atat de minunati, veniti si dumneavoastra sa vizitati expozitiile si sa respirati aerul unor alte timpuri.
la plecare am primit in dar felicitari cu ocazia sarbatorilor pascale, revista "Cronica veche" - director: Nicolae Turtureanu, redactor sef: Nicolae Panaite (ce bine ca mai apar reviste literare!) si un elegant pliant cu lucrarile semnate de Liliana si Valeriu Gonceariuc .

(fotografiile sunt realizate de Simona Andrei)